The best dancer is the one
who isn’t even aware that she is dancing!

-Mehmet Murat ildan

KK0A2470.JPG

Peuterdans

Vijfenveertig minuten op een speelse manier de beginselen van dans en bewegen bijbrengen. Het kind wordt meegenomen in een fantasievol dansverhaal wat dicht bij de belevingswereld van de peuter staat. Dansen, rollen, kruipen, springen, sluipen, vliegen, balanceren, ontdekken, luisteren naar de muziek, zingen.. het kan en mag allemaal tijdens de peuterdansles. Een dansthema duurt drie weken, waarbij een aantal onderdelen, zoals de warming up (op een speelse manier je lichaam warm maken) en de cooling down (het kind tot rust brengen) iedere les terugkomen. Verder wordt er veel gebruik gemaakt van attributen tijdens de les, passend bij het thema en om de onderdelen ‘zichtbaar’ te maken voor de peuter zoals bv. hoepels, linten, touw, bellenblaas. Doorzichtige doekjes zijn de ene keer de vlam van een kaars boven op de taart en een andere keer gebruiken we ze als stofdoek, omdat de bijtjes een schone bijenkorf willen hebben. Sliertjes crêpepapier, in het ene thema zijn ze de regenboog, bij het andere thema de draadjes van een spinnenweb of als pen om een brief te schrijven voor de flessenpost. Het is een genot om te zien hoeveel plezier het kind heeft tijdens de les en hoeveel fantasie de peuter heeft. Het is een feestje om met peuters te werken….niet één dag, niet één les is hetzelfde!

KK0A2575.JPG

Kleuterdans

Ik dans, ik dans, ik huppel en ik spring.. Kleuterdans is er op gericht om kinderen een brede algemene dansbasis te geven. Het spelenderwijs werken staat voorop in de les. Op die manier wordt er kennis gemaakt met verschillende vormen van muziek en dans. Muzikaliteit, creativiteit, souplesse en techniek komen allemaal aan de orde. De eerste echte danspasjes worden gezet. Daarnaast wordt er aandacht besteedt aan een goede houding en coördinatie. De kleuters gaan ontdekken dat je met aandacht naar elkaar kunt kijken en luisteren, waarbij ook een stukje discipline nodig is. Tijdens deze lessen wordt ook met improvisatie opdrachten gewerkt om zo de eigen creativiteit te stimuleren. Plezier in dansen, daar gaat het om!

KK0A2507.jpg

Kinderdans

Hier gaan we een stapje verder met de ingrediënten uit de kleuterdansles. Nog steeds is het een speelse les met veel creativiteit, maar aan de danstechniek wordt nu wat meer aandacht besteed. Coördinatie, souplesse, muzikaliteit en samenwerken met elkaar komen meer aan bod. De kinderen leren niet alleen luisteren naar verschillende muzieksoorten, maar ook daarop in de maat te dansen. Er wordt gewerkt aan de bewustwording van het lichaam. Ze maken kennis met verschillende soorten dynamiek en er wordt een start gemaakt met richtingen in de ruimte. Er worden langere dansfrases (danspassen in een volgorde achter elkaar) aangeleerd. Voor de leerlingen wordt het wat serieuzer aan de slag met meer dansante en technische uitdaging. Ze worden zich bewuster van hun kwaliteiten en voorkeuren in dans. Het zijn al dansers in de dop!